Kolencentrale: Bergse politiek juicht niet

9 oktober 2007

Kolencentrale: Bergse politiek juicht niet

Burgemeester Matthieu Meijer van de gemeente Geertruidenberg is blij met de keuze van Essent voor Geertruidenberg als vestigingslocatie voor een nieuwe kolencentrale.

Hij plaatst wel een aantal kanttekeningen. "Eerst moet de mer-procedure doorlopen worden en ook is het de vraag of de kolencentrale ruimtelijk inpasbaar is in de skyline van Geertruidenberg. Het is een dominant gebouw", aldus Meijer. De burgemeester wil het voornemen van Essent te zijner tijd sowieso voorleggen aan de gemeenteraad. Die is niet onverdeeld gelukkig met de mogelijke komst van de centrale. Fractievoorzitter Joop Heesters van coalitiepartij Keerpunt 74: "We hebben onze bedenkingen, maar kunnen niet weigeren. Het is eigenlijk een provinciale aangelegenheid. Alleen over de hoogte kunnen we misschien wat zeggen." De SP, PvdA en GroenLinks zijn, vooral vanwege milieuaspecten, ronduit tegen. De VVD en het CDA maken voorbehouden. Adriaan de Jongh (CDA): "Kijk, het levert ons wel extra ozb-inkomsten op natuurlijk." Alleen de PS zegt bij monde van Ery Kooi blij te zijn. Wel maakt ook hij zich zorgen om het milieu.

Bron: BN de Stem