Harry van Bommel bij Spraak-vermaak

14 december 2008

Harry van Bommel bij Spraak-vermaak

Afgelopen zondag werd alweer voor de 8e keer zondagmiddag café “Spraak-vermaak” gehouden in café “Ons Thuis” in Terheijden. En voor de eerste keer was er iemand uit de landelijke politiek uitgenodigd en niet zomaar iemand, maar “onze” Harry van Bommel was uitgenodigd als hoofdgast.

Als eerste werd er gesproken met Noud Bruinincx, brandweercommandant van de korpsen Drimmelen, Geertruidenberg en Oosterhout. Hij sprak over de regionalisering van de brandweer. Onder de naam 3 X Rood werken de korpsen van Drimmelen, Geertruidenberg en Oosterhout al samen. Om kostenbesparend te kunnen gaan werken zullen 26 korpsen in de regio nauwer gaan samenwerken. Volgens de commandant moet de brandweer steeds meer professionaliseren en dit kost veel geld. Door samenwerking gaat het wel meer kosten, maar minder meer als dat alle korpsen het onafhankelijk van elkaar gaan doen.

Gast-columnist Jan van der Ent ging in op de neo-liberale politiek en het marktfundamentalisme.

Er was een quiz tussen Anneke Moerenhout en René Schotanus, beide zijn professioneel fotograaf dus de vragen gingen over fotografie.

De vaste columnist Johan van der Vlist ging in zijn column in op achternamen. De burgemeester van Drimmelen G. de Kok moest net als een echte Kok zijn gasten tevreden houden en brood van bakker van de Steen klinkt misschien ook wat vreemd. Ook Harry ontkwam er niet aan. Maar wat voor slechts kun je denken van het pittoreske plaatsje Den Bommel of het lieflijke riviertje de Bommel.

Tussen de gesprekken door werd er onvervalste Blues gespeeld door de Deaf Dog Blues Band.

En als laatste werd er gesproken met Harry van Bommel. Er werd gesproken over de onze fractievoorzitter Agnes Kant en waarom Harry het niet is geworden of wilde zijn,(“Dan heb je veel meer een regiefunctie, moet je van alles regelen. Ik ben liever bezig met de inhoud. Buitenland is mijn specialiteit en dat wil ik nog wel een poosje blijven doen.”) Natuurlijk kwam ook de vraag waarom we niet meeregeren. Verder werd er gesproken over het onderzoek naar de steun van Nederland aan de oorlog in Irak , zijn mening over de nieuwe president van Amerika, Barack Obama en natuurlijk de krediet-crisis.

Het werd een leuke en gezellige zondagmiddag en zeker de moeite waard om vaker te gaan kijken.

John Ligtvoet.