Sociale volkshuisvesting blijft een speerpunt!

8 januari 2009

Sociale volkshuisvesting blijft een speerpunt!

In ons verkiezingsprogramma stond als speerpunt opgenomen dat de SP in Geertruidenberg voor betere en socialere volkshuisvesting zal zorgen. Ondanks onze plek in de oppositie hebben wij toch al enkele belangrijke punten kunnen realiseren.

Al in 2004 is de SP een actie gestart voor behoud van de Boterpolder. Volksbelang was van plan om de hele wijk met de grond gelijk te maken. Mede dankzij ons contact met de wijk en constante druk op de politiek, is de Boterpolder van de sloophamer gered en zelfs gerenoveerd!

Tijdens de algemene beschouwingen in oktober heeft de SP een voorstel ingediend om zo snel mogelijk als gemeente te gaan onderzoeken en te praten over de woningbehoefte in deze gemeente. De huidige cijfers en afspraken waaraan dit college zich houdt zijn namelijk al erg gedateerd en de crisis op de woningmarkt zorgt ervoor dat al die dure nieuwbouwwoningen niet goed verkopen.

Ons voorstel is tijdens de algemene beschouwingen aangenomen door bijna de gehele gemeenteraad. Dit betekent dat onze kritiek op het huidige bouwbeleid steeds serieuzer wordt genomen in de gevestigde politiek. Was het pakweg 2 jaar geleden nog ondenkbaar dat partijen zoals het CDA en Keerpunt 74 ons zouden steunen in onze kritiek op het tekort aan sociale woningbouw, tegenwoordig is het dus niet vreemd meer wanneer we steun krijgen van een meerderheid in de gemeenteraad.

Extra steun is natuurlijk mooi, maar het neemt niet weg dat de SP nog een lange weg te gaan heeft om ons speerpunt uit het verkiezingsprogramma uit te kunnen voeren. Nog steeds zijn er plannen om de huurhuizen bij de Riethorst in Geertruidenberg te slopen, dure koophuizen in Raamsdonk te gaan bouwen en een rij met prima goedkope eensgezinswoningen in de Julianalaan in Raamsdonksveer te laten wijken voor duurdere appartementen.

Gelukkig zijn de burgers in Raamsdonk goed georganiseerd tegen de nieuwbouwplannen in hun omgeving, de SP zal hun ook zeker in hun strijd steunen. Ook in Geertruidenberg hebben wij al veel geluiden opgevangen dat de mensen hun huurwoningen aan (bijvoorbeeld) de Zoutmanstraat niet willen verlaten. Zolang wij het contact met deze mensen houden, actief verzet blijven bieden in de gemeenteraad en bereid zijn om samen met de buurtbewoners op te trekken, hoeft het behoud van sociale huurwoningen niet tot enkel de Boterpolder beperkt te blijven!