SP IN GEMEENTE GEERTRUIDENBERG WINT, MAAR……

14 juni 2009

SP IN GEMEENTE GEERTRUIDENBERG WINT, MAAR……

Bij de Europese Verkiezingen (EV) op 4 juni jl. heeft de SP in de gemeente Geertruidenberg gewonnen t.o.v. de in 2004.

Dat is op zich positief, maar laten we ons nog niet rijk rekenen voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2010. Hieronder een vergelijking van de uitslagen in de gemeente Geertruidenberg van EV-2009 - 2e Kamer 2006 - Gemeenteraad 2006 (GR) - EV 2004. Voor de volledigheid: de vergelijking is wel interessant maar geeft hooguit een trend of beweging aan bij de kiezers aangezien er enorme verschillen zijn m.b.t. de opkomstcijfers en het feit dat bij gemeenteraadsverkiezingen ook nog eens plaatselijke partijen meedoen en bijvoorbeeld niet enkele van de landelijke politieke partijen zoals de PvdD en de PVV (Wilders). Maar het is goed om toch de cijfers eens naast elkaar te zien. Alleen de percentages worden weergegeven omdat stemaantallen vrijwel niets zeggen. Wat betreft de vergelijking met de Europese verkiezingen van 2004 kan het volgende gezegd worden. In de gemeente Geertruidenberg heeft de SP een hoger % gehaald dan de SP-landelijk en ook hoger dan bij de vorige Europese verkiezingen. Daarnaast heeft ook Wilders’ PVV hier veel hoger gescoord dan landelijk. Het CDA deed het ook veel beter dan landelijk, maar de PvdA deed het nog slechter dan op landelijk niveau en raakte meer dan de helft van de stemmen kwijt. De VVD scoorde hoger dan landelijk, maar D66 en GroenLinks scoorden fors lager dan landelijk.

Partij % Europees Parlement 2009 % 2e Kamer 2006 % Gemeenteraad-2006 % Europees Parlement 2004
Opkomst 28,8 78,1 53,9 32,9
Landelijke partijen