VERSLAG VAN EEN “VERTROUWELIJKE” BIJEENKOMST OVER WSG

17 januari 2012

VERSLAG VAN EEN “VERTROUWELIJKE” BIJEENKOMST OVER WSG

Op donderdag 22 december 2011 was er na de raadsvergadering een “vertrouwelijke” informatiebijeenkomst achter gesloten deuren van de gemeenteraad van Geertruidenberg met de interim-manager en de voorzitter van Raad van Commissarissen (RvC) van de WSG. Het woord “vertrouwelijk” heb ik tussen aanhalingstekens geplaatst want ik hou niet zo van vertrouwelijke bijeenkomsten met mensen van de WSG die ik niet echt vertrouw.

Tijdens deze bijeenkomst heb ik gezegd dat de WSG m.b.t. Het Hoge Veer als een olifant door de porseleinkast is gebanjerd. WSG heeft gewoon alle afspraken / overeenkomsten aan de laars gelapt. Helaas, grotendeels met behulp van de rechter, die overigens vrijwel niet anders kon omdat Donner (ja, die ex-minister) verboden had om verder te investeren. Er werd niet op mijn opmerking gereageerd want dat was maar een mening.

Een boodschap, een blijde boodschap kun je het niet noemen, was dat interim Ruigrok vanaf 1 december 2011 nog een half jaar verder gaat helpen om allerlei belangrijke zaken voor de bewoners te verzieken, maar dat hij daarvoor in ieder geval nog “maar” € 200.000,-- per jaar kost. Het eerste half jaar was dat tenminste het dubbele van dit bedrag. Hij gaat dat voorlopig doen met alleen maar de voorzitter van de RvC: dhr. Lensen. Immers hij is nu vanaf 1 januari 2012 het enige lid van de RvC. De heren kennen elkaar al langer uit het vastgoed- en woningbouwwereldje, dus saampjes komen ze er wel uit. Jammer nu voor hen dat er een externe toezichthouder is aangesteld door het ministerie. Maar die zit wel op enige afstand. Waarom, vroeg ik, heeft men niet met spoed geen andere, maar bekwame leden van de RvC aangesteld (huurders bijvoorbeeld hebben recht op 2 vertegenwoordigers) ? Daar werd een beetje om heen gedraaid, de tijd was er nog niet rijp voor, saneringsplan etc.

Wat wel duidelijk werd, maar dan klap ik niet echt uit de school want dat heb ik in het openbaar al enkele malen geconcludeerd, was de mening dat de WSG waarschijnlijk niet zelfstandig zal voortbestaan. Nogmaals: ik weet wel zeker dat WSG niet zelfstandig blijft. Het saneringsplan dat binnen een half jaar gereed moet zijn is alleen maar bedoeld om WSG letterlijk en figuurlijk zo voordelig mogelijk in de etalage te zetten !

Het nadeel van het saneringsplan is wel dat dat de doodklap kan betekenen voor een behoorlijk aantal niet te dure sociale huurwoningen in met name de kern Geertruidenberg. Zodra een huurder de huur opzegt wordt de woning verkocht. Overigens heeft Donner in zijn nadagen nog besloten dat 75% van de sociale huurwoningen verkocht moet gaan worden. Een belachelijk en ondoordacht plan van iemand die zelf niet in een rijtjeshuis woont en als vice-voorzitter van de Raad van State straks advies hierover aan het kabinet gaat uitbrengen. Dat laat niet veel te raden over.

Maar woningen die niet verkocht worden: daarvan zal de huurprijs zeer fors omhoog gaan zodra de zittende huurder verhuisd. Voorbeeld: een woning met nu een huurprijs van € 350,-- wordt voor de nieuwe huurder minstens € 410,--; een huur van € 500,-- wordt voor een nieuwe huurder minstens € 585,--. Stijgingen van 15% – 20%. Ik vroeg: hebt u al een plan hoe u er voor kan zorgen dat er voldoende sociale huurwoningen blijven met een betaalbare huur ?
Antwoord, nee, maar dat gaan we natuurlijk wel maken want ook de WSG vind dat belangrijk. Tenminste, dat zeiden Ruigrok en Lensen. Maar ze zeiden er ookl bij dat ze wel onmiddellijk zouden beginnen met extra optrekken van huren en verkoop van woningen zouden voortzetten. Dus dat plan zal niet veel voorstellen of toegeschreven worden naar de behaalde of te behalen resultaten ofwel gewoon zoveel mogelijk geld binnenhalen.

Vragen van mij en andere raadsleden over het terugbetalen van leningen, subsidies en vorderingen aan de gemeente Geertruidenberg of om inzage in onderzoeksrapporten werden niet of met nee beantwoord. Er wordt gespeeld met gemeenschapsgeld, geld van huurders en belastingbetalers, maar hoe dat dan gaat, mag niemand weten. In ieder geval niet de bevolking. Dat de vorige directeur een forse vergoeding / gouden handdruk is toegekend, werd toegegeven, maar hoeveel dat was, mocht ook niemand weten.

Piet de Peuter (raadslid / voorzitter)