Verslag van de fractie februari 2007

19 maart 2007

Verslag van de fractie februari 2007

De SP is erg actief in de gemeenteraad. Hieronder is te lezen waar de fractie mee bezig is en zij zich voor inzetten.

Wet Maatschappelijke ondersteuning
Door het College van Burgemeester en Wethouders (B&W) zijn er beleidsregels opgesteld en is er een besluit omtrent de voorzieningen genomen. De Raad werd gevraagd deze stukken voor kennis aan te nemen. Al enkele maanden is Piet druk bezig om deze belangrijke wet op een juiste manier te laten invoeren in deze gemeente. Jammergenoeg nog niet met veel succes.

De WMO betekent een grote verandering voor o.a. hulpbehoevenden en ouderen. Enkele maanden geleden is de verordening al vastgesteld. Nu moesten de meer gedetailleerde beleidsregels worden besproken. Feitelijk stelt de Raad ze niet vast, maar er konden uiteraard wel moties over ingediend worden. Wij dienden er 3 in, eentje om de vergoeding voor huishoudelijke verzorging te verhogen aangezien deze nu maar 75% van de werkelijke prijs bedraagt, een om regels op te stellen voor de kwaliteit van huishoudelijke verzorging en een om de eigen-bijdrage voor mensen met een minimum-inkomen direct uit de bijzondere bijstand te betalen.

Jammergenoeg stemde alleen GroenLinks met ons voor deze moties, de motie voor een kwaliteitsnorm werd eveneens door het CDA gesteund, die voor het verhogen van de vergoeding huishoudelijke verzorging door dhr. Quirijnen van Partij Samenwerking. Dit betekent dus dat onze moties het niet gehaald hebben...

Rivierkade Geertruidenberg
Met een voorstel werd toestemming aan de raad gevraagd om het gebied aan de rivierkade in Geertruidenberg (het bedrijventerrein, de jachthaven en het terrein van de gemeentewerf) voor een jaar Juridisch “op slot” te zetten zodat de gemeente een nieuw bestemmingsplan kan gaan maken. De bedoeling van deze coalitie is om hier een extra jachthaven met woningen te gaan bouwen.

Opvallend is dat de WSG al enkele maanden terug een hele studie heeft laten doen naar dit gebied. Tijdens de commissie vergadering werd dit stuk door het college ook als uitgangspunt voor het gemeentelijk beleid gezien. Iets waar wij als SP een fel tegenstander van zijn, de gemeente bepaalt dit soort zaken, niet een Projectontwikkelaar!

Het mag duidelijk zijn dat de SP geen voorstander van deze plannen is. Wij vinden dat het gebied, dat buitendijks ligt, gebruikt moet worden als overstroomgebied. Rijkswaterstaat stelde dit al enkele jaren geleden verplicht aan de gemeente vanwege alle bouwplannen voor Dongeburgh. Omdat het beheer van de Dongeoevers sinds kort naar de Gemeente Geertruidenberg is gegaan, denkt de Wethouder dat deze plicht ineens te vervallen komt! Wij vinden dat ook deze gemeente rekening moet houden met klimaatsverandering en bereid moet zijn om daarom ruimte voor de rivier te creëren. De SP stemde dus tegen dit voorstel. Het werd echter wel aangenomen door de meerderheid van de Raad.

Regionaal Ontwikkelingsfonds West-Brabant
In totaal 18 gemeenten in West-Brabant willen een gezamelijk fonds oprichten voor de stimulering van deze regio. Gestemd moest worden over een besluit om aan dit Regionale fonds mee te doen als gemeente.

De SP vindt dat er al genoeg samenwerkingsverbanden zijn waar deze Gemeente inzit. Nog een onduidelijk, niet-democratisch overlegorgaan is in onze ogen daarom ook overbodig. Bovendien gaat het deze gemeente ook weer eens 20.727,- euro kosten. De SP stemde dus ook tegen. Omdat de stemmen staakten (evenveel voor- als tegenstemmen) zal op 29 maart een nieuwe stemming gehouden worden.

Voetgangersbrug sportvelden
Door Jan van Oort van GroenLinks is een interpelatie (mondelinge vragen aan het college) aangevraagd. Groenlinks wilde verdere opheldering over de technische staat van de voetgangersbrug bij de voetbalvelden. Na de beantwoording van de vragen bleek dat de gemeente niet kon aantonen dat het ontwerp was getoetst aan het bouwbesluit. Over de geldende normen voor deze brug was ook nog een hoop onduidelijkheid. Het hele verhaal zal zeker nog terugkomen in de raad.

Bloemetje voor bewoners?
De verkiezingen waren in zicht op 1 maart, dus besloot de VVD maar om een zogenaamde leuke stunt uit te halen. De VVD diende een motie in waarmee werd gesteld dat de gemeente alle omwonenden van de “grijze doos” in geertruidenberg (de nood-winkel voor de Edah die nooit is gebruikt) maar een bloemetje moest aanbieden.

Het is terecht dat deze mensen overlast hebben gehad, maar er gebeuren daarnaast nog vele ergere dingen bij andere bewoners in deze gemeente, en die krijgen nooit een bloemetje! Bovendien, de noodwinkel is er gezet door supermarketenketen Laurens en niet deze gemeente. De SP steunde deze “verkiezingsactie van de VVD” dus ook niet!

BELANGRIJKE ZAKEN

Buurtgebouw de Haven
Binnenkort zal het college met plannen komen voor de sloop van buurtgebouw de Haven in Raamsdonksveer. Wij willen z.s.m. een actie op touw zetten om dit te voorkomen.

Nieuwbouw in Raamsdonk
Het College heeft plannen om het westelijk lint in Raamsdonk te gaan veranderen. Een aantal boerenbedrijven moeten plaats gaan maken voor luxe woningen. De bewoners hebben al een eigen comitée opgezet, de SP moet uiteraard de eigen oren en ogen ook goed open houden!

Stationsweg Geertruidenberg
De SP heeft net een initatiefvoorstel ingediend met eisen voor de reconstructie van de Stationsweg. Om zoveel mogelijk draagvlak te behouden bij de mensen is nog steeds veel hulp nodig.